Przedstawiam państwu program opracowany z myślą o uczniach, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne, pragną rozszerzać wiedzę o kulturze i doskonalić sprawność komunikowania. Program realizuję na zajęciach pozalekcyjnych w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Planując tematykę spotkań, wzięłam pod uwagę propozycje zainteresowanych uczniów.
1.WSTĘP
Program kółka polonistycznego jest zgodny z Zarządzeniem nr 18 MEN z dnia 30 czerwca 1993 roku w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki publiczne oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecenia środków dydaktycznych , a także Rozporządzeniem MEN z dnia 15 lutego 1999 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego z późniejszymi zmianami. Program został opracowany z myślą o uczniach , którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne , pragną poszerzać wiedzę o kulturze i doskonalić sprawność komunikowania. Program jest przeznaczony do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych, które odbywają się po zajęciach przewidzianych programem nauczania w wymiarze jednej godziny tygodniowo . Zadaniem programu jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z języka polskiego , a także rozwój indywidualnych zainteresowań .
2.ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE
• Adresatami programu są uczniowie klas VI Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Reja w Rejowcu Fabrycznym. • Cele i treści programu będą realizowane na zajęciach KOŁA POLONISTYCZNEGO. • Jego realizacja przewidziana jest na ROK SZKOLNY 2006/2007. • Program jest otwarty, może ulegać zmianom. • W realizacji niektórych zadań będą mnie wspierać nauczyciele historii i sztuki , panie bibliotekarki oraz rodzice. • Aby w pełni zrealizować program muszę zabezpieczyć uczestnikom koła dobry dostęp do różnych źródeł informacji np., książek, prasy, słowników, map, Internetu, albumów . W tym celu nawiążę współpracę z biblioteką szkolną i publiczną. • Planuję zorganizować wyjazd do kina i zwiedzanie muzeum , co będzie możliwe tylko przy wsparciu finansowym rodziców. • Wszelkie konkursy będą realizowane za zgodą dyrektora szkoły .
3.CELE
CELE OGÓLNE:
Ugruntowanie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego Rozszerzanie wiadomości i umiejętności uczniów z wybranych dziedzin języka polskiego .
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Doskonalenie umiejętności korzystania ze słowników, katalogów bibliotecznych, Internetu oraz programów komputerowych. Kształcenie umiejętności posługiwania się określonymi formami wypowiedzi ( objętych programem nauczania). Poszerzanie wiedzy o kulturze ( film, teatr, literatura, muzyka, malarstwo). Motywowanie do czytania i krytycznego odbioru tekstów literackich, a także innych tekstów kultury. Zapoznanie uczniów z ofertą czasopism dla dzieci i młodzieży . Kształtowanie postaw szacunku do dziedzictwa kultury. Utrwalenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności z zakresu nauki o języku i ortografii . Zachęcenie do podejmowania prób własnej działalności literackiej . Wdrażanie do samodzielnego i twórczego rozwijania własnych zdolności i zainteresowań . Kształtowanie umiejętności pracy w grupie; rozwijanie odpowiedzialności za podjęte działania jednostkowe.
4. TREŚCI
ZAJĘCIA W BIBLIOTECE; zapoznanie uczniów z działami biblioteki, przegląd czasopism dziecięcych i młodzieżowych,
PRACA Z LITERATURĄ POPULARNONAUKOWA; prezentacja encyklopedii i wybranych słowników, ćwiczenia w korzystaniu z odpowiedniej literatury .
ROZSZERZENIE WIADOMOŚCI Z ZAKRESU LITERATURY PIĘKNEJ; najważniejsze terminy literackie ( program nauczania), prezentowanie przez uczniów przeczytanych książek ulubionych autorów, sylwetki polskich noblistów , poznanie wybranych utworów ( W. Szymborska, Cz . Miłosz, H. Sienkiewicz, Z . Herbert ) .
WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z ZAKRESU GRAMATYKI I ORTOGRAFII; przypomnienie wszystkich poznanych zasad ortografii, pisanie dyktand , rozwiązywanie krzyżówek i rebusów ortograficznych, ugruntowanie wiedzy gramatycznej, rozwiązywanie skomplikowanych zadań gramatycznych .
WIADOMOŚCI Z DZIEDZINY TEATRU i FILMU- opracowanie słownika teatralnego, przygotowanie inscenizacji, obejrzenie sztuki teatralnej, wywiad z aktorem, recenzje filmów.
PRÓBY WŁASNEJ TWÓRCZOŚCI LITERACKIEJ( z zastosowaniem wszystkich form wypowiedzi pisemnej objętych programem nauczania ); pisanie tekstów wolnych, , wiersze własne.
PRACA NA RZECZ SZKOŁY; umieszczanie efektów własnej pracy na gazetce szkolnej, pomoc w przygotowaniu konkursów polonistycznych wewnątrzszkolnych i udział w nich.
PONADTO UDZIAŁ W KONKURSACH ZEWNĘTRZNYCH .
5. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
Program kółka polonistycznego ma za zadanie poszerzenie zdobytych na lekcjach wiadomości i umiejętności. Osiągnięcie oczekiwanych wyników zależy w dużej mierze od stosowania różnorodnych metod i form pracy. Nadrzędną ich cechą jest przygotowanie uczniów do ciągłego samokształcenia. W związku z tym nauczyciel powinien stać się dla swoich podopiecznych organizatorem ich intelektualnego rozwoju w czasie zajęć i poza nimi , a podawane przez niego wiadomości powinny stanowić tylko niezbędną podstawę do samodzielnej aktywności myślowej uczniów. Stosowane metody i techniki pracy powinny angażować uczniów emocjonalnie, budzić motywację i zainteresowania, uczyć samodzielnego myślenia, wdrażać do sprawnego posługiwania się polszczyzną w mowie i piśmie z zachowaniem estetyki i kultury języka, zachęcać do efektywnego porozumiewania się i podejmowania działań we współpracy z innymi, umożliwić zrozumienie siebie i świata, uwrażliwić na potrzeby drugiego człowieka. Warunki te spełniają przede wszystkim metody i techniki aktywizujące uczniów.
Metody i techniki dydaktyczne zaproponowane w programie: 1. Techniki uczenia się we współpracy ( różne formy pracy w grupach) - umożliwiają one kształcenie takich umiejętności, jak właściwy dobór informacji, analiza , porównanie , formułowania opinii , sądów o poznanych faktach, podejmowanie właściwych decyzji, zaprezentowanie i obrona własnych poglądów i przekonanie do nich innych. Uczą współdziałania w grupie i odpowiedzialności za uzyskane efekty pracy. 2. Techniki „dramy”- łączą treści kształcenia z przeżyciem i doświadczeniem, aktywizują osobowość ucznia, rozwijają jego intelekt. 3. Metoda projektu pozwala skuteczniej niż wiele innych metod rozbudzić zainteresowania uczniów. Znacząco wpływa ona na kształcenie takich umiejętności , jak: korzystanie z książek i prac specjalistycznych, prowadzenie ukierunkowanej obserwacji, analizowanie informacji w celu ich selekcji, opracowania oraz sposobów publicznej prezentacji. Wiedza i umiejętności nabywana przez uczniów wykonujących projekt jest w sposób efektywniejszy przyswojona, lepiej zapamiętana i odpowiednio spożytkowana. 4. Metody interaktywne polegające na łączeniu treści języka polskiego z innymi przedmiotami ( np. historią, przyrodą, sztuką ) umożliwią uczniom rozszerzenie umiejętności przewidzianych w podstawie programowej. 5. Spotkania z pracownikami muzeum, biblioteki publicznej . 6. Wycieczki.
6. PRZEWIDYWANE EFEKTY PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
Po zrealizowaniu programu uczeń powinien: - dostrzec bogactwo , wieloznaczność i wielofunkcyjność słów, - osiągnąć sprawność komunikowania się z otoczeniem, - dokonywać selekcji materiału z różnych źródeł wiedzy, - sprawnie posługiwać się słownikami, katalogami bibliotecznymi, - wykorzystywać Internet oraz programy komputerowe jako źródło cennych i łatwo dostępnych informacji, - przygotować informacje na określony temat w oparciu o kilka źródeł, - wzbogacić swą wiedzę z zakresu nauki o języku , literatury i kultury, - mieć poczucie odpowiedzialności za podjęte zadania jednostkowe i zbiorowe.
Techniki i narzędzia kontroli. Zdobytą na zajęciach kółka polonistycznego wiedzę i umiejętności można zbadać na wiele sposobów, pomijając tradycyjne odpytywanie czy różnego rodzaju sprawdziany pisemne. Proponuję m.in.: - obserwowanie uczniów w czasie zajęć, - samodzielne opracowanie przez uczniów definicji , przekrojów problemowych , map mentalnych, - gromadzenie i selekcję materiałów do szkolnej gazetki, - pytania kreatywne, dyskusje, wywiad , artykuły, - opracowanie instrukcji do poszczególnych zadań, - odgrywanie ról, drama - przygotowanie haseł do krzyżówek, - wypracowania – recenzja( bez oceny ).
Tematyka zajęć KOŁA POLONISTYCZNEGO w roku szkolnym 2005/2006
1. Spotkanie organizacyjne- omówienie tematyki zajęć. 2. Mikołaj Rej- patron naszej szkoły (zadania do wykonania: zebranie materiałów do gazetki tematycznej, udział w konkursie szkolnym). 3. Części mowy – utrwalenie materiału. 4. Części zdania- utrwalenie materiału; rozszerzenie wiadomości o nazwy określeń. 5. Co o teatrze wiedzieć wypada.( zadanie do wykonania w domu: opracowanie słownika teatralnego; czas 2 tygodnie) 6. Przygotowanie inscenizacji na Dzień Dziecka ( 3 spotkania). 7. Prezentacja port folio na temat Matka w literaturze i sztuce- uczczenie Dnia Matki. 8. Oni zdobyli literackie nagrody Nobla- zapoznanie z biografią i twórczością H. Sienkiewicza, W. Szymborskiej , Cz. Miłosza) ( zadania do wykonania: pamięciowe opanowanie wybranego wiersza lub fragmentu prozy) 9. Gramatyczny i logiczny rozbiór zdania- ćwiczenia utrwalające. 10. Książki, które warto przeczytać- prezentacje dzienniczków lektur. 11. Ortografia nie jest wcale taka straszna - ćwiczenia. 12. Zdobywamy tytuł MISTRZA ORTOGRAFII- konkurs ortograficzny. 13. Język poetycki ( zadanie do wykonania: napisać wiersz na dowolny temat). 14. Czy łatwo być poetą?- prezentacja własnych wierszy ( zadanie do wykonania: pisemna odpowiedź z uzasadnieniem). 15. Opis przedmiotu z wyraźnie zaznaczonym pozytywnym lub negatywnym odbiorem. 16. Sprawozdanie z zabawy choinkowej. 17. Pisma użytkowe- ćwiczenia redakcyjne. 18. Dobry nauczyciel- charakterystyka. 19. Tworzywo filmowe ( zadanie do wykonania: wywiad z ulubionym aktorem). 20. W świecie filmów- gatunki i przykładowe tytuły( wyjazd do kina na wybrany film, recenzja filmu ) 21. W chełmskim muzeum. 22. Czasopisma dla dzieci i młodzieży. 23. Ten artykuł mnie bardzo zainteresował- prezentacja treści wybranych artykułów prasowych.
Opracowała Małgorzata Mazurek
|